Pelbagai gangguan berlaku di sekolah yang secara langsung menjadi variabel yang mempengaruhi jumlah masa instruksional sekolah dan masa pembelajaran akademik. Gangguan yang berlaku disebabkan oleh beberapa perkara:
1. Pengumuman dari pembesar suara.
2. Aktiviti sukan sekolah/sukantara.
3. Aktiviti kokurikulum atau koakademik.
4. Waktu pengajaran kerap kali diganggu dengan kelewatan murid kerap kali masuk dalam
kelas.
5. Guru atau murid dipanggil ke pejabat.
6. Susun atur kelas dan dalam kelas.
7. Sikap guru.
8. Kepentingan aktiviti bercanggah
9. Prasarana dan kemudahan sekolah
10. Faktor luar kawal (guru cuti sakit, cuti ganti, hal-hal peribadi, cuti kecemasan)
11. Guru menduduki peperiksaan bagi yang menjalani pengajian melalui Pendidikan Jarak
Jauh.
12. Tugas-tugas tambahan yang bukan untuk pengajaran (guru biasiswa, guru data dan
lain-lain).
13. Kehendak luar bilik darjah (aktiviti kokurikum, guru bermesyuarat, guru
berkursus, mengawas peperiksaan)
14. Keberkesanan pengajaran guru.
15. Disiplin murid.
16. Guru menghadiri kursus.
17. Guru menjalankan tugas jurulatih utama.
18. Kesediaan murid belajar.
19. Persekitaran sekolah
20. Kesediaan guru melaksanakan pengajaran.
21. Kerosakan peralatan seperti komputer.
22. Guru bukan opsyen mengajarkan mata pelajaran tertentu.
1. Pengumuman dari pembesar suara.
2. Aktiviti sukan sekolah/sukantara.
3. Aktiviti kokurikulum atau koakademik.
4. Waktu pengajaran kerap kali diganggu dengan kelewatan murid kerap kali masuk dalam
kelas.
5. Guru atau murid dipanggil ke pejabat.
6. Susun atur kelas dan dalam kelas.
7. Sikap guru.
8. Kepentingan aktiviti bercanggah
9. Prasarana dan kemudahan sekolah
10. Faktor luar kawal (guru cuti sakit, cuti ganti, hal-hal peribadi, cuti kecemasan)
11. Guru menduduki peperiksaan bagi yang menjalani pengajian melalui Pendidikan Jarak
Jauh.
12. Tugas-tugas tambahan yang bukan untuk pengajaran (guru biasiswa, guru data dan
lain-lain).
13. Kehendak luar bilik darjah (aktiviti kokurikum, guru bermesyuarat, guru
berkursus, mengawas peperiksaan)
14. Keberkesanan pengajaran guru.
15. Disiplin murid.
16. Guru menghadiri kursus.
17. Guru menjalankan tugas jurulatih utama.
18. Kesediaan murid belajar.
19. Persekitaran sekolah
20. Kesediaan guru melaksanakan pengajaran.
21. Kerosakan peralatan seperti komputer.
22. Guru bukan opsyen mengajarkan mata pelajaran tertentu.
Comments
Post a Comment