KEMBALI KEPADA YANG ASAS : PEMIMPIN INSTRUKSIONAL, GURU MENGAJAR DAN MURID BELAJAR
Pelbagai gangguan berlaku di sekolah yang secara langsung menjadi variabel yang mempengaruhi jumlah masa instruksional sekolah dan masa pembelajaran akademik. Gangguan yang berlaku disebabkan oleh beberapa perkara: 1. Pengumuman dari pembesar suara. 2. Aktiviti sukan sekolah/sukantara. 3. Aktiviti kokurikulum atau koakademik. 4. Waktu pengajaran kerap kali diganggu dengan kelewatan murid kerap kali masuk dalam kelas. 5. Guru atau murid dipanggil ke pejabat. 6. Susun atur kelas dan dalam kelas. 7. Sikap guru. 8. Kepentingan aktiviti bercanggah 9. Prasarana dan kemudahan sekolah 10. Faktor luar kawal (guru cuti sakit, cuti ganti, hal-hal peribadi, cuti kecemasan) 11. Guru menduduki peperiksaan bagi yang menjalani pengajian melalui Pendidikan Jarak Jauh. 12. Tugas-tugas tambahan yang bukan untuk pengajaran (guru biasiswa, guru data dan lain-lain). 13. Kehendak luar
Comments
Post a Comment