Skip to main content

MELINDUNGI MASA INSTRUKSIONAL

KEMBALI KEPADA YANG ASAS : PEMIMPIN INSTRUKSIONAL, GURU MENGAJAR DAN MURID BELAJAR

Comments

Popular posts from this blog

GANGGUAN MASA INSTRUKSIONAL

Pelbagai gangguan berlaku di sekolah yang secara langsung menjadi variabel yang mempengaruhi jumlah masa instruksional sekolah dan masa pembelajaran akademik. Gangguan yang berlaku disebabkan oleh beberapa perkara: 1.          Pengumuman dari pembesar suara. 2.          Aktiviti sukan sekolah/sukantara. 3.          Aktiviti kokurikulum atau koakademik. 4.          Waktu pengajaran kerap kali diganggu dengan kelewatan murid kerap kali masuk dalam kelas. 5.          Guru atau murid dipanggil ke pejabat. 6.          Susun atur kelas dan dalam kelas. 7.          Sikap guru. 8.          Kepentingan aktiviti bercanggah 9.          Prasarana dan kemudahan sekolah 10.        Faktor luar kawal (guru cuti sakit, cuti ganti, hal-hal peribadi, cuti kecemasan) 11.        Guru  menduduki  peperiksaan  bagi  yang  menjalani  pengajian melalui Pendidikan Jarak Jauh. 12.        Tugas-tugas  tambahan  yang  bukan  untuk  pengajaran  (guru biasiswa, guru data dan lain-lain). 13.        Kehendak   luar 

Objektif pelaksanaan program MMI

a) memastikan semua peringkat pengurusan pendidikan memahami konsep melindungi masa instruksional, b) memastikan semua peringkat pengurusan pendidikan dapat meningkatkan usaha MMI (protecting instructional time) di sekolah untuk meningkatkan keberhasilan pembelajaran murid, c) semua Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) dan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) dapat menyebarluaskan konsep MMI (protecting instructional time) di semua sekolah di bawah pentadbiran mereka, d) memastikan peningkatan masa pembelajaran berkesan (academic learning time) dalam kalangan murid di semua sekolah, dan e) memastikan guru mesti berada di kelas dan melaksanakan pembelajaran dengan berkesan.